Avoinna

ma-pe klo 9-17, la 9-13

  Uusikaupunki.fi 
     -palvelut päättyvät 1.7.2017 

Kysymyksiä ja 
vastauksia

 

Täältä löydät kysymyksiä ja vastauksia liittyen uusikaupunki.fi -palvelujen päättymiseen. Päivitämme sivustolle uusia kysymyksiä ja vastauksia tarpeen mukaan.

Mikäli et löydä hakemaasi vastausta, lähetä viestiä: asiakastuki(at)vsp.fi

Verkkotunnus palautuu kaupungin omaan käyttöön

Uusikaupunki.fi -verkkotunnuksella toimivat sähköposti- ja kotisivupalvelut päättyvät 1.7.2017 alkaen


Uudenkaupungin kaupunki on irtisanonut uusikaupunki.fi -verkkotunnuksen käyttöoikeutta koskevan sopimuksen ja sen myötä Vakka-Suomen Puhelimen ylläpitämät uusikaupunki.fi -päätteiset sähköpostitilit sekä tunnuksen alla toimivat kotisivut sulkeutuvat muilta kuin kaupungin organisaatiolta 1.7.2017 alkaen.

Kysymyksiä ja vastauksia uusikaupunki.fi -verkkotunnuksella toimivien palvelujen päättymisestä

Mitä palveluita irtisanottu käyttöoikeus on koskenut?

Muille kuin kaupungin omalle organisaatiolle tarjottuja uusikaupunki.fi -päätteisiä sähköpostitilejä sekä kyseisen tunnuksen alla toimivia kotisivuja.

Miksi ja milloin palvelut päättyvät?

Uudenkaupungin kaupunki ja Vakka-Suomen Puhelin Oy päättivät vuonna 1996 edistää sähköisen viestinnän valmiuksia Vakka-Suomessa. Osana hanketta kaupunki luovutti sopimuksella oman verkkotunnuksensa käyttöoikeuden Vakka-Suomen Puhelimelle, jonka myötä alueen asukkaille oli mahdollista tarjota uusikaupunki.fi -päätteisiä sähköpostitilejä sekä mahdollisuus luoda tunnuksen alla toimivia kotisivuja verkkoon.

Uudenkaupungin kaupunki on laajentamassa ja tehostamassa omia verkkoviestintä- ja verkkopalvelujaan, parantamassa niiden nykyistä tietoturvaa ja -suojaa sekä luotettavuutta, mikä edellyttää kaupungin oman verkkotunnuksen palauttamista yksinomaan sen omaan käyttöön.

Verkkotunnuksen käyttöoikeus päättyy 30.6.2017 eli palvelut eivät käytännössä toimi 1.7.2017 alkaen muualla kuin kaupungin omassa organisaatiossa.

Mitä palvelujen päättyminen käytännössä tarkoittaa?

Uusikaupunki.fi -päätteiset sähköpostitilit sulkeutuvat ja tunnuksen alla toimivat kotisivut poistuvat verkosta. Tämä koskee myös mahdollista sähköpostin uudelleenohjausta eli tilin sulkeutumisen jälkeen sähköpostit eivät ohjaudu uuteen osoitteeseen.

Mitä minun tulee nyt tehdä?

Sinun kannattaa etsiä korvaava ratkaisu mahdollisimman pian. Maksuttomia sähköpostipalveluita ja myös maksutonta kotisivutilaa on tarjolla runsaasti. Mikäli olet käyttänyt uusikaupunki.fi -sähköpostiosoitetta käyttäjätunnuksena joissakin nettipalveluissa, tulee käyttäjätunnus muuttaa uuden sähköpostiosoitteen mukaiseksi. Voit asettaa uusikaupunki.fi -postiisi siirtymäajaksi automaattisen vastauksen (poissaoloviesti), jossa kerrot uuden sähköpostiosoitteesi.

Katso ohje täältä

Poissaoloviestin ohje löytyy sivulta 12.

Voinko pitää uusikaupunki.fi -päätteisen sähköpostin ja/tai kotisivut, jos olen valmis maksamaan niistä kuukausimaksua?

Tämä ei valitettavasti ole mahdollista. Verkkotunnus palautuu yksinomaan kaupungin omaan käyttöön eli verkkotunnusta ei voida tarjota muille edes maksullisena palveluna.

Voinko saada uuden sähköpostin tai kotisivutilaa VSP:ltä?

VSP:llä ei valitettavasti ole tarjota maksuttomia sähköposti- ja kotisivupalveluita. Yrittäjille ja yrityksille voimme tarjota maksullisia Office 365 -pilvipalveluratkaisuja ja kotisivupalveluita. Lue lisää täältä

Mikäli olet kiinnostunut näistä palveluista, sinun kannattaa ottaa yhteyttä yritysmyyntiimme.

Olen maksanut palveluista kuukausimaksua, päättyvätkö ne silti?

Kyllä, koska verkkotunnuksen käyttöoikeus päättyy. Laskutus loppuu automaattisesti palvelujen ilmoitettuun päättymispäivään tai mikäli irtisanot palvelun aiemmin, päättyy laskutus sen mukaisesti.

Mikäli laskutusjaksosi ulottuu ilmoitetun päättymispäivän jälkeiseen aikaan ja laskusi on jo maksettu, hyvitämme sinulle liikaa maksetun osuuden. Laskutuksemme lähettää näissä tapauksissa asiakkaille erillisen sähköpostiviestin, sillä tarvitsemme tilinumeron palautusta varten.

Minulla on laajakaistasopimus, jossa sähköposti on lisäpalveluna, päättyykö palvelu näissäkin sopimuksissa?

Kyllä, koska verkkotunnuksen käyttöoikeus päättyy. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on irtisanottavissa kaikissa tilanteissa kahden viikon irtisanomisajalla, mutta lisäpalvelun päättymisen vuoksi sinulla on oikeus irtisanoa liittymäsopimus päättymään välittömästi. Laajakaistasopimus on mahdollista irtisanoa ilman irtisanomisaikaa viimeistään kolmen kuukauden kuluttua lisäpalvelun päättymisestä.

Kuka vastaa palvelujen sisällöstä, jos esim. sähköposteja jää lopetettavaan postiin tai kun kotisivut poistetaan verkosta?

Palvelujen sisällöt ovat tilien haltijoiden / kotisivujen ylläpitäjien vastuulla. Sopimusehtojen mukaisesti VSP:llä on oikeus palvelujen päättämiseen. VSP:n velvollisuutena on ilmoittaa palvelujen päättymisestä vähintään kuukautta ennen kuin palvelut päättyvät.

Voinko saada jostain teknistä apua, kun siirryn uuteen palveluun?

VSP:n maksullinen HelpDesk-tukipalvelu (ma-pe klo 8-16) auttaa kaikkia asiakkaita
mahdollisissa internet- ja sähköpostiongelmissa.

Puh. 0600 302 580 (puhelun hinta 1,99 €/min + pvm/mpm, jonotus on maksuton)

Mikäli et löytänyt hakemaasi vastausta, voit

  • soittaa VSP Asiakastukeen, puh. (02) 844 8444 (ma-pe klo 8-16)
  • tai lähettää viestiä osoitteeseen: asiakastuki(at)vsp.fi